© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 09:28, 5.12.2025 r.
Na sierpniowym posiedzeniu Krajowej Rady Biegłych Rewidentów rozmawiano m.in. o przygotowaniach do Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów. Zdecydowano m.in. o przesunięciu rozpoczęcia konsultacji publicznych projektów dokumentów zjazdowych ze względu na potrzebne dodatkowe analizy prawne. Omówione zostały także prace nad zmianą przepisów w zakresie rewizji finansowej i działania PIBR.
Posiedzenie rozpoczął Prezes KRBR od podsumowania wydarzeń i spotkań w ostatnim miesiącu.
Komisja ds. standaryzacji omówiła bieżące prace. Poinformowała o zaplanowanym na 3 września spotkaniu przedstawicieli KRBR i Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego, w odpowiedzi na pismo Krajowej Rady odnośnie potrzeby bliższego zapoznania się z wynikami kontroli, zaprezentowanymi skrótowo w sprawozdaniu z monitorowania rynku usług świadczonych przez biegłych rewidentów i firmy audytorskie za 2024 rok. Podczas spotkania będzie również rozmowa o nowych standardach IAASB – ISA for LCE oraz ISSA 5000. Komisja przybliżyła też najnowsze informacje na temat regulacji międzynarodowych. W lipcu IAASB opublikował ostateczne brzmienie zmienionego Międzynarodowego Standardu Badania 240 – „Obowiązki audytora podczas badania sprawozdania finansowego dotyczące oszustw”. Komisja Europejska opublikowała zalecenie w sprawie dobrowolnego standardu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla MŚP (tzw. VSME). Z kolei EFRAG przekazał pod koniec lipca do konsultacji projekty uproszczonych Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS).
Komisja ds. finansowych zaprezentowała wykonanie planu finansowego PIBR po pierwszym półroczu 2025 r. wraz z wynikami poszczególnych Regionalnych Oddziałów samorządu oraz wykonanie planu realizacji zadań nadzoru, finansowanych z dotacji otrzymywanej od PANA.
W dalszej części posiedzenia przekazana została informacja i odbyła się dyskusja nt. prac w zakresie zmiany ustawy o biegłych rewidentach. 28 sierpnia oraz 5 września Ministerstwo Finansów organizuje warsztaty poświęcone omówieniu postulatów, które zostały zgłoszone w ramach rozpoczętych w lutym 2025 r. konsultacji w zakresie przeglądu przepisów dotyczących rewizji finansowej. PIBR zgłosiła dwa pakiety postulatów - pierwszy w kwietniu i drugi, dodatkowy w lipcu. Wśród proponowanych zmian systemowych jest m.in. propozycja przywrócenia do samorządu kontroli nad badaniami podmiotów niebędących jednostkami zainteresowania publicznego (nie-JZP). Udział przedstawicieli PIBR w warsztatach będzie okazją wymiany opinii i argumentów.
Poza tą tzw. dużą nowelizacją w procesie legislacyjnym jest już tzw. mała nowelizacja ustawy o biegłych rewidentach, czyli projekt deregulacyjny, który w lipcu br. ogłosił MF. W ramach konsultacji publicznych, trwających do 22 sierpnia, PIBR zgłosiła postulaty zmian w zaproponowanej nowelizacji, w tym przywrócenia zapisów odnośnie przedawnienia karalności za naruszenia administracyjne i dyscyplinarne do stanu sprzed zmiany w 2021 r. Z postulatami można się zapoznać w piśmie PIBR przesłanym do resortu finansów, dostępnym w aktualności.
Kolejny punkt posiedzenia KRBR, który był szerzej dyskutowany, dotyczył Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów zwołanego na 7 listopada 2025 r. w celu wprowadzenia zmian do Statutu oraz Podstawowych zasad gospodarki finansowej PIBR. Mają one umożliwić przeprowadzenie procesu łączenia się regionalnych oddziałów samorządu, za którym opowiedzieli się przedstawiciele Regionalnych Rad podczas majowego Samorządowego Forum Regionów PIBR. Nie jest natomiast przewidziane na Nadzwyczajnym Zjeździe podejmowanie decyzji o połączeniach oddziałów. Podczas NKZBR przewidziane są też do przyjęcia zmiany dotyczące poziomu deficytu PIBR.
W związku z tym, że toczą się jeszcze prace nad projektami dokumentów zjazdowych i potrzebne są dalsze analizy prawne, KRBR zdecydowała, że konieczna jest zmiana harmonogramu prac. Przyjęto zatem uchwałę, która przesuwa termin przekazania członkom PIBR do konsultacji projektów dokumentów zjazdowych na 8 września. Mimo przesunięcia, okres ich trwania nie zmieni się - potrwają 2 tygodnie, do 22 września. Następnie - po rozpatrzeniu zgłoszonych w konsultacjach wniosków - KRBR opracuje projekty dokumentów zjazdowych i przekaże je do konsultacji delegatom w okresie 1 - 8 października. Z kolei decyzję akceptującą projekty dokumentów podejmie Krajowa Rada 16 października, na dodatkowym posiedzeniu (podjęta została w tej sprawie uchwała). Obecni na sierpniowym posiedzeniu przedstawiciele kilku RO zgłosili potrzebę otrzymania informacji na temat kierunkowych celów Nadzwyczajnego Zjazdu, zanim zostaną udostępnione do konsultacji środowiskowych projekty dokumentów zjazdowych.
W sprawach rożnych m.in. KRBR zdecydowała o objęciu patronatem PIBR Forum Innowatorów Biznesu (3-4 listopada 2025, org. Polskie Stowarzyszenie ESG) oraz XII edycji Konkursu Mistrz Finansów Publicznych.
Kolejne posiedzenie KRBR odbędzie się 30 września stacjonarnie w Biurze PIBR w Warszawie.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.