© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 13:22, 23.11.2024 r.
O tym, jak powinna wyglądać komunikacja na linii biznes-audytor będą rozmawiać uczestnicy konferencji Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie „Dwa światy: audytora i biznesu”. Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Zapraszamy do lektury rozmowy z Ewą Sowińską, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczącą Komisji KRBR ds. szkoleń, która będzie jednym z panelistów konferencji.
Kaja Zielińska: Niebawem konferencja Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie na temat współpracy firmy z biegłym rewidentem. Często wspomina Pani o tym, jak ważna jest dobra komunikacja na tej linii. Zdaje się, że nie wszyscy jeszcze dostrzegają wagę tego zagadnienia.
Ewa Sowińska: To prawda, często zdarza się, że efekty naszej pracy w postaci opinii i raportu są traktowane wyłącznie jako rodzaj spełnienia formalnego obowiązku. Ci którzy czytają opinię, skupiają się raczej na tym, czy jest czysta czyli bez zastrzeżeń, czy są do niej zastrzeżenia lub objaśnienia. Natomiast nie wczytują się już w to, na czym polega zastrzeżenie, często go nie rozumieją. To samo dotyczy raportu z badania. Okazuje się, że wciąż niewiele osób wczytuje się w to, co piszmy do odbiorców naszych usług. Przedsiębiorcy często nie widzą także potrzeby rozmowy z biegłym rewidentem.
Z czego to może wynikać?
Wyzwaniem jest dobranie takiego sposobu komunikacji, który byłby zrozumiały dla odbiorcy opinii i raportu i jednocześnie zawierał w sobie wszystkie informacje, które biegły chciał i powinien z formalnego punktu widzenia przekazać. Przyznaję, że wciąż za rzadko nasze komunikaty dostarczane są w języku, który byłby zrozumiały dla odbiorcy usług biegłego rewidenta. I nad tym musimy pracować. Często jest tak, że dobrze wykonana praca nie spełnia swojej roli, bo jest w niewłaściwy sposób komunikowana. Wówczas faktycznie nie widzi się tej korzyści wynikającej ze współpracy z biegłym rewidentem, a jego pracę postrzega tylko i wyłącznie jako spełnienie ustawowego obowiązku.
Jak to zmienić?
Często powtarzam, że dziś, aby dostarczyć usługi audytorskie na najwyższym poziomie nie wystarczy już tylko wiedza merytoryczna. Potrzebne są także umiejętności miękkie – takie jak umiejętność prezentacji wyników swojej pracy, negocjacji, rozmowy z klientem, czy wsłuchiwania się w jego potrzeby. Konferencja jest dobrym punktem startowym, żeby zidentyfikować, czego potrzebujemy jako profesja, żeby nasza praca była lepiej komunikowana otoczeniu.
A najlepiej nad tym pracować w gronie osób, które mają wpływ na formę opinii i raportu z badania oraz z tymi, które odbierają efekty Państwa pracy.
Tak, bo możemy sobie zadać pytanie, czy z punktu widzenia formalnego, tak powinna brzmieć nasza opinia i raport z badania. Ale też spytać naszych klientów i odbiorców opinii, czy taki język jest dla nich zrozumiały i potrafią wynieść korzyści z naszej współpracy. To jest istotne także z innego powodu. Niebawem zwiększą się obowiązki sprawozdawcze i biegli rewidenci będą przygotowywali sprawozdanie także dla komitetu audytu. Dobra komunikacja między audytorem a organami spółki wydaje się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
W trakcie konferencji obecny będzie pan Jacek Santorski, psycholog, coach biznesowy, trener, konsultant przedsiębiorstw w zakresie psychologii biznesu. Po co obecność psychologa?
Pan Jacek Santorski specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, jest ekspertem m.in. w zakresie komunikacji międzyludzkiej i kształtowania relacji w biznesie. Będzie zatem pełnił rolę swego rodzaju pomostu między biegłymi rewidentami a odbiorcami naszych usług i regulatorem. Pomoże nam wypracować najbardziej korzystny model komunikacji. Będzie na bieżąco pokazywał, jakimi schematami się na co dzień posługujemy i jak komunikować się, aby obie strony czuły się w tej wzajemnej relacji bardziej komfortowo. Liczymy, że konferencja pozwoli nam wypracować konkretne wnioski.
No dobrze. Wartość dodana zostanie dostrzeżona. Model komunikacji dobrany. Czy przeszkodą we współpracy z klientem nie okaże się wówczas czas?
To prawda. Często trudno jest spotkać się wszystkim zainteresowanym osobom w jednym miejscu i czasie. Ważne jest, żeby obie strony wykazywały się tu aktywnością. Dlatego tyle mówimy o tej wartości dodanej ze współpracy z audytorem. Chcemy pokazywać korzyści z rozmowy z biegłym rewidentem. Aby to sam klient miał świadomość, jakiego wsparcia może oczekiwać od biegłego rewidenta i zabiegał o usługę, która faktycznie przyniesie jemu wartość biznesową. Czas jest rzeczywiście często przeszkodą. Dlatego jestem zwolenniczką wykorzystywania różnych form przekazywania klientowi informacji zwrotnej. Są przecież nowe sposoby komunikacji. Możemy skorzystać chociażby z wideokonferencji. O tych nowych formach komunikacji także będziemy mówili na spotkaniu 3 czerwca.
Rozmawiała Kaja Zielińska, biuro prasowe KIBR
Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Zachęcamy do rejestracji na konferencję na stronie wydarzenia www.konferencjadwaswiaty.pl
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.