© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 09:28, 5.12.2025 r.
Senat na posiedzeniu 17 lipca br. przyjął bez poprawek ustawę odraczającą o dwa lata obowiązek sporządzania sprawozdawczości ESG dla dużych jednostek (z tzw. drugiej fali) oraz dla małych i średnich jednostek będących emitentami papierów wartościowych (z trzeciej fali). Ustawa trafi teraz do podpisu Prezydenta RP.
Ustawa zmieniająca ustawę z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw nie wprowadza zmian w zakresie obowiązków sprawozdawczych, a jedynie przesuwa moment ich pierwszego stosowania dla kolejnych grup podmiotów.
Zgodnie ze zmienionymi przepisami obowiązek raportowania ESG:
- dla dużych firm zostaje przesunięty z 2026 r. (za rok obrotowy 2025) na 2028 r. (za 2027 r.),
- dla małych i średnich firm notowanych na giełdzie zostaje przesunięty z 2027 r. (za rok obrotowy 2026) na 2029 r. (za 2028 r.).
Nowelizacja po zatwierdzeniu przez Prezydenta RP wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Pierwsza grupa podmiotów, obejmująca największe jednostki zainteresowania publicznego zatrudniające ponad 500 pracowników i przekraczające co najmniej jeden z progów finansowych dla jednostki dużej, a także jednostki zainteresowania publicznego stojące na czele grupy, w której zatrudnienie przekracza 500 osób, oraz która przekracza co najmniej jeden z progów finansowych dla dużej grupy, została objęta obowiązkiem raportowania i atestacji ESG za rok 2024, zgodnie z wymogami dyrektywy o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (CSRD).
Przesunięcie terminów dla kolejnych dwóch grup jest implementacją dyrektywy „stop-the-clock”, na wdrożenie której państwa członkowskie mają czas do 31 grudnia 2025 r.
Takie rozwiązanie jest związane z toczącymi się w Unii Europejskiej pracami w sprawie zmian w sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, po tym jak 26 lutego 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła pierwszy pakiet uproszczeń w obszarze zrównoważonego rozwoju, tzw. Omnibus I, mający na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw w UE.
23 czerwca 2025 r. na posiedzeniu Komitetu Stałych Przedstawicieli przy UE (COREPER II) państwa członkowskie osiągnęły porozumienie na bazie tekstu kompromisowego przedstawionego przez polską Prezydencję w Radzie UE w zakresie pakietu uproszczeń Omnibus I. Dokument stanowi mandat Rady UE do negocjacji z Parlamentem Europejskim w celu osiągnięciu porozumienia dotyczącego tego projektu.
Jak podało Ministerstwo Finansów w komunikacie - przedstawiona przez polską Prezydencję i zatwierdzona przez COREPER II propozycja przewiduje m. in.:
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.