© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 13:19, 5.12.2025 r.
Międzynarodowa Federacja Księgowych (ang. International Federation of Accountants – IFAC) przy współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem ds. Edukacji i Badań w zakresie Rachunkowości (ang. International Association for Accounting Education and Research – IAAER) oraz uniwersytetem zachodnioaustralijskim (ang. University of Western Australia) prowadzi badanie mające na celu zbadanie postrzegania zawodu księgowego i biegłego rewidenta oraz zidentyfikowanie czynników wpływających na jego atrakcyjność i dostępność.
W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie postęp technologiczny, rosnący nacisk na zrównoważony rozwój oraz zmieniające się oczekiwania społeczne przekształcają zawód księgowego i biegłego rewidenta. Aby pomóc wzmocnić zaplecze przyszłych profesjonalnych księgowych i biegłych rewidentów, IFAC bada, w jaki sposób globalne trendy kształtują postrzeganie tego zawodu wśród pracowników naukowych, profesjonalnych organizacji księgowych i biegłych rewidentów, pracodawców, nauczycieli oraz doradców zawodowych.
Poprzez ankiety i wywiady z interesariuszami z różnych jurysdykcji, IFAC zamierza ocenić aktualne zainteresowanie rachunkowością i rewizją finansową, zidentyfikować bariery utrudniające dostęp do zawodu oraz zbadać, w jaki sposób pojawiające się trendy wpływają na przyszłość zawodu.
Poniżej linki do ankiet dedykowanych odpowiednim grupom respondentów:
Informacje ogólne o ankiecie – tutaj
Ankieta skierowana do wykładowców akademickich – tutaj
Ankieta skierowana do pracodawców – tutaj
Ankieta skierowana do nauczycieli szkół średnich – tutaj
Ankieta skierowana do doradców zawodowych – tutaj
Aby ułatwić udział w badaniu osobom nieposługującym się językiem angielskim, do ankiet dodano funkcję automatycznego tłumaczenia. Respondenci mogą odpowiadać w swoim języku ojczystym. Ankieta jest dostępna do końca czerwca 2025 r.
Zachęcamy do wzięcia udziału w badaniu!
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.