© PIBR – wszelkie prawa zastrzeżone
godz. 03:51, 24.12.2024 r.
Ustawa o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii rozszerzyła zakres usługi świadczonej przez firmy audytorskie i wydawanej przez biegłego rewidenta opinii.
13 grudnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw, pod poz. 1847, została opublikowana ustawa z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw („ustawa zmieniająca” - pobierz tekst – tutaj). Ustawa zmieniająca wprowadziła zmiany w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 - pobierz tekst – tutaj).
Ustawa zmieniająca wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkami, w tym dotyczącym art. 1 pkt 15, który wszedł w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli 14 grudnia 2024 r. W związku z tym termin na przekazanie przez odbiorcę przemysłowego (na potrzeby uzyskania statusu odbiorcy przemysłowego na 2025 r.) m.in. opinii biegłego rewidenta mija 3 stycznia 2025 r.
Szczególnie podkreślamy, że nowela rozszerza zakres usług świadczonych przez firmy audytorskie i opinii wydawanej przez biegłego rewidenta.
Zgodnie z art. 52 ust. 3 - po noweli tego przepisu - odbiorca przemysłowy składa Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki („URE”) oświadczenie wraz z opinią biegłego rewidenta potwierdzającą
w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
Zmiany dotyczą także art. 54 (wchodzą one w życie 28 grudnia 2024 r.), zgodnie z którym odbiorca przemysłowy, który złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 52 ust. 3, jest obowiązany w terminie do dnia 31 lipca roku następującego po roku realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 52 ust. 1, przekazać Prezesowi URE określone w ustawie informacje, oświadczenie oraz opinię biegłego rewidenta wskazującą kod Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) przeważającej działalności w roku realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 52 ust. 1.
Dodatkowo, art. 14 ust. 1 ustawy zmieniającej określił, że odbiorca przemysłowy, o którym mowa w art. 52 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, który przed dniem wejścia w życie art. 1 pkt 15 niniejszej ustawy, złożył na rok 2025 oświadczenie, o którym mowa w art. 52 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, w terminie 20 dni od dnia wejścia w życie art. 1 pkt 15 niniejszej ustawy dokonuje korekty tego oświadczenia i dołącza do niego opinię biegłego rewidenta, o której mowa w art. 52 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą; oświadczenia nieskorygowane lub nieuzupełnione w wyznaczonym terminie są nieskuteczne.
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów w trakcie prac legislacyjnych, w pismach skierowanych do Sejmu oraz Senatu, zgłosiła komentarze i wątpliwości dotyczące zmienionych przepisów odnoszących się do zakresu usługi biegłego rewidenta.
Po ogłoszeniu tekstu ustawy zmieniającej zwróciliśmy się z prośbą do Ministerstwa Klimatu i Środowiska („MKiŚ”) oraz Urzędu Regulacji Energetyki („URE”) o spotkanie. Spotkanie odbyło się 19 grudnia 2024 r. Jego tematem był wpływ ustawy zmieniającej na pracę biegłego rewidenta, który będzie zobowiązany wydać opinię w rozszerzonym zakresie.
W szczególności na spotkaniu omówiono kwestie wątpliwości wynikających z faktu, iż przepisy determinujące określenie kodu PKD przeważającej działalności oraz ocenę, że przedsiębiorca nie znajduje się w trudnej sytuacji, zawierają mało precyzyjne sformułowania, pozostawiające dużą swobodę ich zastosowania i interpretacji, tj. głównie co do okresu branego przez przedsiębiorcę pod uwagę do analizy, czy też niezdefiniowania pewnych pojęć (np. EBITDA). Podczas spotkania przedstawiciele MKiŚ oraz URE wyrazili oczekiwanie, że dla ustalenia kodu PKD przeważającej działalności kluczowa jest perspektywa bieżąca i na przyszłość – na moment składania dokumentów przedsiębiorca powinien móc wykazać prawidłowy kod PKD przeważającej działalności. Dla oceny, czy przedsiębiorca nie znajduje się w trudnej sytuacji określenie momentu trudnej sytuacji przypada na dzień udzielenia pomocy, czyli w dacie składania dokumentów przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca jest odpowiedzialny zarówno za ustalenie kodu PKD przeważającej działalności oraz za ocenę, że nie znajduje się on w trudnej sytuacji w rozumieniu wskazanych przepisów, a także jest on zobowiązany przedstawić biegłemu rewidentowi dokumenty, na podstawie których dokonał takiej oceny.
Tak jak dotychczas, usługa biegłego rewidenta będzie usługą dającą racjonalną pewność wykonaną zgodnie z wymogami Krajowego Standardu Usług Atestacyjnych Innych niż Badanie i Przegląd 3000 (Z) w brzmieniu Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 (zmienionego) – „Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych”, przyjętego uchwałą nr 3436/52e/2019 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 8 kwietnia 2019 r., z późn. zm. („KSUA 3000 (Z)”).
W 2017 r., w ramach wsparcia dla biegłych rewidentów, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów przyjęła komunikat nr 27/2017 w sprawie opinii potwierdzającej prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej. Komunikat składał się z wytycznych, w których przedstawiono m.in. przykładowe procedury oraz omówiono zakres dokumentacji (pobierz - tutaj) oraz przykładowej opinii biegłego rewidenta (pobierz - tutaj). Należy je odpowiednio uzupełnić uwzględniając okoliczności realizowanego zlecenia. W szczególności należy upewnić się, że przedsiębiorca odpowiednio uzupełnił „podstawę sporządzenia” dotyczącą wyliczenia współczynnika, ustalenia kodu PKD przeważającej działalności oraz ustalenia, że nie znajduje się w trudnej sytuacji. Biegły rewident wykonuje odpowiednie procedury w oparciu o kryteria zawarte w „podstawie sporządzenia”, dokonawszy oceny ich stosowności, a w swoim raporcie z wykonania usługi odnosi się do tego co przedsiębiorca wskazał w oświadczeniu przekazywanym do URE.
Jeżeli chcesz otrzymywać wiadomości o bieżącej działalności PIBR, przejdź do strony z zapisami.