W aktualności pt. „AML – czy coś się zmieniło?” informowaliśmy o opublikowaniu ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 815) („ustawa AML”) (z jej treścią możesz zapoznać się tutaj) oraz o najważniejszych zmianach w ustawie AML (o zmianach można też przeczytać w komunikacie MF).
W ramach wsparcia firm audytorskich i biegłych rewidentów w dostosowaniu do zmian w ustawie AML przygotowaliśmy aktualizację wcześniej udostępnionych materiałów.
Trzecie wydanie, tak jak poprzednie, składa się z trzech części:
- „przykładowej wewnętrznej procedury”,
- zestawienia obowiązków wynikających z ustawy AML wraz ze wskazaniem terminu lub częstotliwości ich realizacji;
- wykazu linków do przydatnych komunikatów GIIF.
Poniżej wskazujemy najważniejsze zmiany.
- Przykładowa wewnętrzna procedura, aktualizacja dotyczyła m. in.:
- wskazania zmienionych bądź nowych obowiązków, które wynikają z przepisów wchodzących w życie 31 października 2021 r. (tekst wyróżniony w formie bold i italiki);
- zmiany niektórych definicji - w ślad za zmianą ustawy AML - w treści procedury oraz w załączniku nr 7;
- załączników:
- dodane zostały trzy nowe załączniki:
- nr 5 - „Sposób odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych a informacjami o beneficjentach rzeczywistych klienta ustalonymi w związku ze stosowaniem ustawy oraz udokumentowania utrudnień stwierdzonych w związku z weryfikacją tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz czynności podejmowanych w związku z identyfikacją jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze”,
- nr 6 - „Wykaz państw trzecich wysokiego ryzyka”,
- nr 9 - „Ewidencja zgłoszeń naruszeń”;
- rozbudowany jest załącznik nr 4 – „Wzór oświadczenia zawierającego wynik bieżącego monitorowania stosunków gospodarczych klienta” oraz zmieniony został załącznik nr 7 - „Wzór oświadczenia dotyczącego eksponowanego stanowiska politycznego” poprzez dodanie wskazania źródła majątku klienta oraz wskazania źródła pochodzenia wartości majątkowych pozostających w dyspozycji klienta;
- usunięty został załącznik nr 5 (wg procedury przed aktualizacją) „Wzór oświadczenia potwierdzającego dokonanie weryfikacji klienta Spółki, osoby upoważnionej do działania w jego imieniu oraz beneficjenta rzeczywistego”, gdyż taki dokument nie jest wymagany przez prawo;
- dodania objaśnień, jak np. że ocena ryzyka zaproponowana w procedurze została przygotowana zgodnie z metodyką opisaną przez UKNF, czy wyjaśnienia, na czym w praktyce polega bieżące monitorowanie.
- Wykaz obowiązków instytucji obowiązanej
Dodane są dwie ostatnie pozycje - odnotowywanie rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych a informacjami o beneficjentach rzeczywistych klienta, a także dokumentowanie utrudnień stwierdzonych w związku z weryfikacją tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz czynności podejmowanych w związku z identyfikacją jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze.
- Wykaz przydatnych komunikatów GIIF
Dodano dwa linki dotyczące komunikatów na temat zwrotu środków finansowych stanowiących wsparcie w walce z COVID-19 oraz transakcji niezgodnych z wiedzą instytucji obowiązanej o kliencie.
Materiały AML (w wersji Word i Pdf) można pobrać z profilu biegłego rewidenta po zalogowaniu, w sekcji "Rozwiń panel", dostępnej w lewym górnym rogu strony.
Zapraszamy do zapoznania się z ich treścią.